آی آر چاپ مرجع تخصصی معرفی و فروش آنلاین اقلام چاپی و تبلیغاتی در ایران

مجموعه آی آر چاپ مرجع تخصصی معرفی و فروش آنلاین اقلام چاپی و تبلیغاتی در ایران می باشد. این مجموعه ضمن عرضه مقالات و معرفی محصولات جدید و روش های مختلف چاپ به ارائه خدمات اینترنتی چاپی می پردازد که مراحل طراحی، نظارت ، چاپ و پس از چاپ را شامل می شود. از اولویت های کاری آی آر چاپ رساندن محصول با کیفیت درزمان مقرر به مشتریان است و جهت رضایت خاطر مشتریان تمامی محصولات دارای گارانتی چاپ و تضمین کیفیت می باشند و در صورت وجود مشکل مجددا چاپ و ارسال خواهد شد.
آی آر چاپ تمامی خدمات و سفارشات خود را به صورت آنلاین و از طریق irchap.ir ارائه می دهد و امکان سفارش و یا دریافت حضوری برای هیچ یک از محصولات خود ندارد و در ضمن جهت جلب اطمینان و رضایت خاطر مشتریان امکان پرداخت در محل و پس از تحویل سفارش برای برخی از محصولات سایت در آی آر چاپ فراهم آمده است.
کلیه حقوق آی آر چاپ متعلق به کانون آگهی و تبلیغات آوای هلمان می باشد که به شماره ۸/۴۰۲۱/۳۳۲۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است و تمامی فعالیت ها و خدمات این سایت توسط این کانون تضمین و حمایت می شود.

  • ۰
  • ۰

نکاتی درباره استفاده از فونت

 

نکاتی پیرامون استفاده از فونت‌ها - بخش اول

 

درست است که طراحی یک تخصص است و حرفه‌ای‌ها زمان زیادی برای آموزش و تجربه صرف کرده‌اند. خب البته کیفیت کارشان هم فقط با امثال خودشان قابل‌مقایسه است. اما به این معنی نیست که اگر طراح نیستید نباید یا نمی‌توانید به این کار دست بزنید. به‌شرط این‌که اصول و قواعد کار حرفه‌ای‌ها را تا حدی بشناسید و از خروجی کار خود انتظار معقولی داشته باشید. باید بدانید که طراحی یک کارت دعوت یا طراحی برای یک رسانه تبلیغاتی و ... هرکدام برای فونت‌ها و رنگ‌ها و سبک‌ها داستان خودش را دارد. به‌هرحال، دانش و تخصص یک چیز دیگر است. در این مطلب می‌خواهیم چند نکته‌ی ساده برای اینکه بتوانید ذهنیت‌های طراحی خود را اعمال کنید و نتیجه کار و استعداد خود را ارزیابی کنید را با هم مرور می‌کنیم. برای طراحان تازه‌کار هم خواندن این نکات خالی از لطف نیست.

 

نوشته‌های هماهنگ

قبلاً گفتیم که مهم‌ترین اصل در نوشته‌ها خوانا بودن است. نباید فونت‌هایی انتخاب شوند که با هم سازگاری ندارند. همچنین برای خوانا بودن باید فونت‌ها ساده و درعین‌حال زیبا باشند. فکر نکنید که برای خلاق بودن حتماً باید از فونت‌های خاص و عجیب استفاده کنید. این کار مثل فلفل غذاست. اگر اندازه را کمی رعایت نکنید، هدف اصلی را قربانی کرده‌اید.

 

با اندازه بازی کنید

غیر از شکل و شمایل، سایز تأثیرگذار است. سعی کنید با تغییر اندازه متن‌هایی که در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند به طرحتان تنوع بدهید. یک چیز ساده که به شما راهنمایی می‌کند تعداد کلمات هر بخش است. یک عبارت کوتاه و رسا که نقش کلیدی‌تری در طرح شما دارد می‌تواند بزرگ و بزرگ‌تر نوشته شود. نترسید، امتحان کنید و ببینید چطور می‌توانید با تغییر سایزها به طرحتان یک شخصیت خاص بدهید.

 

فاصله‌های بین حروف هم کمک می‌کنند

میزان فشردگی متن خودش یک عامل برای تنظیم طراحی است. گاهی لازم است فاصله‌ها را کمی زیاد کنید و متن را به‌اصطلاح کش بدهید تا تنظیم دو طرف متن درست شود. گاهی هم لازم است فشرده‌تر بنویسید تا اثر طولانی بودن کلمه را کم کنید. البته این تکنیک در نوشته‌های انگلیسی بیشتر قابل اجراست، ولی در نوشته‌های فارسی هم بی‌معنا نیست. درهرصورت مراقب باشید که با این کار خوانایی را قربانی نکنید.

 

به رنگ‌ها فکر کنید

فرق بچه‌هایی که استعداد نقاشی بیشتری دارند با بقیه این است که به مدادی که برای رنگ‌آمیزی برمی‌دارند فکر می‌کنند. درنهایت می‌بینید خروجی کار هوشمندانه‌تر و عمیق‌تر است. یک تا سه رنگ اصلی برای تم طرحتان انتخاب کنید و برای جزئیات اضافی حداکثر از ۳ رنگ دیگر که با رنگ‌های اصلی مکمل هستند استفاده کنید. کنتراست متن و زمینه را رعایت کنید و از سایه‌روشن‌های مختلف رنگ‌هایتان بهره ببرید.

 

درخشان و تازه

سعی کنید روشنایی زمینه را طوری تنظیم کنید که متن خودش را خوب نشان بدهد. درواقع اگر این کنتراست را رعایت کنید، هم نوشته‌ها تیز و درخشنده خواهند بود و هم زمینه به ایجاد حس خوب کمک خواهد کرد. قبلاً در مورد روش‌های خوانا کردن متن روی تصویر صحبت کرده‌ایم. متن‌های سیاه یا سفید راحت‌تر قرار می‌گیرند، فقط کافی است از پالت‌های مناسب رنگ که قبلاً به آن پرداختیم ایده بگیرید.

 

مزه‌ی فونت‌ها

فونت‌ها هم برای خود عطر و طعمی دارند. سعی کنید از فونت‌هایی استفاده کنید که به محتوا و پیام شما تناسب دارند. همیشه اولین فونت متداول بهترین گزینه نیست. بین فونت‌های مرسوم هم بعضی‌ها نرم‌تر و منحنی‌ترند و برای پیام‌های دوستانه‌تر و محتواهای مربوط به احساسات و سرگرمی مناسب‌ترند و فونت‌های خشک و جدی برای محتواهای رسمی‌تر. گاهی هم باید تعادلی را در یک فونت پیدا کنید که هم احساس راحتی به مخاطب بدهد و هم بیش‌ازحد فانتزی و شوخی نباشد.

 

متن‌ها را منظم بچینید

شاید لازم باشد از یک خط ساده هم استفاده کنید تا برای نوشته‌هایتان یک محمل نظم‌دهنده گذاشته باشید. این‌که نوشته‌ها طوری گذاشته شوند که انگار داخل کشوی خود منظم چیده شده‌اند، احساس خوبی به مخاطب می‌دهد. حتی اگر در چیدمان خلاقیت هم به کار بگیرید، این کار نشان می‌دهد برای کارتان دلیلی داشته‌اید.

 

سادگی را حفظ کنید

یادتان باشد که طراحی خوب لزوماً خیلی شلوغ نیست. البته به این معنا هم نیست که حتماً خالی و خلوت باشد. بلکه باید درمجموع ساده و گیرا باشد. یعنی هر المانی که در طرح هست باید دلیلی داشته باشد. زرق‌وبرق بی‌دلیل یا المان‌هایی که نقشی جز شلوغ کردن ندارند فقط ذهن را منحرف می‌کنند.

 

تکرار

یک راه ساده برای طراحی یک ارائه یا سند یکپارچه استفاده از تکرار است. یعنی یک تم یا قالب یا المان‌هایی را در همه‌ی صفحات تکرار کنید تا درمجموع یک شخصیت واحد به آن داده باشید. این تکرار می‌تواند شامل رنگ نوشته یا زمینه، اندازه فونت‌ها، سبک و قالب نوشته‌ها یا یک نماد تصویری باشد. خب البته باید در این کار زیاده‌روی نکنید، وگرنه ممکن است طرحتان کسالت‌آور از آب دربیاید.

 

خلاق و اصیل باشید

سعی کنید با استفاده از خلاقیت خودتان طرح‌های اختصاصی خود را ایجاد کنید. البته برای این کار احتمالاً لازم است کمی با یک طراح باتجربه مشورت کنید یا از خودش کمک بگیرید. اما فونت، فیلتر، تم یا المانی که برای خود می‌سازید چون از جایی نیاورده‌اید اصیل و دست‌اول است و اگر خوب برندسازی شود نمادی از شما خواهد شد. اگر توانستید سبک اختصاصی خود را بسازید مثل مهری می‌شود که بر روی کارتان می‌زنید.

 

اول مهم‌ترها

طوری طرح بزنید که اندازه‌ها و رنگ‌ها به مخاطب بگویند اول کدام موضوع مهم‌تر است. می‌توانید با استفاده از خطوط نوعی سلسله‌مراتب ایجاد کنید که ترتیب ذهنی شما منتقل شود. به این طرح نگاه کنید، با این‌که سیاه‌وسفید است خیلی دقیق ترتیب اهمیت مطالب را مشخص کرده است.

 

در مطلب بعدی به سایر نکات خواهیم پرداخت. پس لطفاً ما را دنبال کنید.

  • ۹۹/۰۴/۰۹
  • irchapir irchap

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی