نمونههای عالی طراحی پوستر - بخش دوم
قبلاً تعدادی از نمونههای خیلی خوب تبلیغات چاپی را معرفی کردیم. تبلیغات چاپی چون فقط بهاندازهی یک شات فرصت دارند تا پیامشان را برسانند نیازمند خلاقیت و قدرت تخیل فوقالعادهای هستند تا مؤثر و بهیادماندنی باشند. در این مطلب میخواهیم نمونههای دیگری از خلاقیتهای بکر انجامشده را بررسی کنیم.
Velo marathon
این پوستر رنگارنگ با گرافیک نمادین خود رویداد سالانه دوچرخهسواری ماراتون ولو را تبلیغ میکند. آدمهای شاد و پرانرژی روی چرخدندهی دوچرخه به زیبایی چند پیام ساده را منتقل میکند: دوچرخهسواری، حضور گستردهی شرکتکنندگان (در این مسابقه حدود 10 هزار نفر شرکت میکنند)، و از همه مهمتر هیجان و جنبوجوشی که حس و حال مسابقه دارد. ساختمانها نیز در این چرخدنده جای دادهشدهاند تا پویایی فضای کلی شهر را نشان دهد. انگار که کل شهر در آن روز در حال دوندگی است. شعار پوستر هم خیلی کوتاه برای تشویق به شرکت همین را میگوید: «شهر را به حرکت درآورید.»
Dog Chow
وقتی برند داگ چو میخواست غذای سگ تولیدی خود را تبلیغ کند پوسترهایی با شعار «با سگتان مثل سطل آشغال رفتار نکنید» تهیه کرد که یکی از آنها را میبینید. هدف این کمپین تشویق به استفاده از غذای باکیفیت بهجای غذاهای متفرقه است. این تصویر پر از جزئیات است، اصلاً میشود گفت که خیلی واقعی است. این باعث میشود احساسات کسانی که سگشان را دوست دارند تحریک شود.
SANCCOB
این طرح تأملبرانگیز را ببینید، سازمان ناسودبر SANCCOB برای نجات پرندگان دریایی از خطر انقراض تلاش میکند. در این طرح خلاقانه ردیفی از پنگوئنهای آفریقایی را کشیده است. اما در ردیفهای بعد توجه بیننده را به عمق واقعیتی که در جریان است جلب میکند، کم شدن جمعیت این گونه بهمرورزمان. استفاده از ردیفهایی که بهخوبی نشاندهندهی زمان است و رنگ سیاهوسفید طرح به تأثیرگذاری آن اضافه کرده است. طراح آلمانی آن از منحنیها طوری استفاده کرده که پیام مخفی شدن واقعیت درحالیکه واقعاً جلوی چشم هست را به نحو تأثیرگذاری میرساند.
Kitchen Aid Blender
گاهی پیام یک تبلیغ خوب هیچ نیازی به شرح ندارد. تصویر گوشهی این طرح میگوید که این تبلیغ یک مخلوطکن است. Kitchen Aid میگوید محصولش آنقدر خوب موز را با توتفرنگی مخلوط میکند که اصلاً نمیتوانید از هم تشخیصشان دهید. احتمالاً ناچار میشوید اسم میوهی خیالی را بگذارید «موز فرنگی»! ظرافت طراحی اینجا خیلی عالی است. به جزئیات خیلی خوب توجه شده و رنگها و سایه خیلی واقعی به نظر میرسد.
Pilot: Water Restraint
اگر شما میخواستید یک خودکار با جوهر ضدآب را تبلیغ کنید چه میکردید؟ احتمالاً باید یکجوری خیس شدن سطحی که روی آن نوشته شده است را نشان میدادید و میگفتید که ببینید؛ اتفاقی برای نوشتهها نیفتاد. Pilot یکی از خلاقانهترین ایدهها را برای این منظور استفاده کرده است. یک نوستالژی مشترک جهانی که تقریباً همه مزهی آن را میشناسند: تلاش مادرها برای غذا خوردن کودک! در این تبلیغ یادداشتی با امضای مادر کف بشقاب دیده میشود که تنها در صورت خالی شدن بشقاب قابل رویت است: «آفرین! حالا میتونی تلویزیون تماشا کنی.» این طرح فوقالعاده تقریباً تمام آبی است. ولی نه جوری که زننده باشد. حتی رنگ جوهر کف بشقاب طبیعی و طوری است که انگار همین الان نوشته شده.
Panasonic 3D TV
آدم یاد فیلم شب در موزه میافتد. یکی از جذابترین فانتزیهای قرن بیستم؛ دایناسورهای زنده. پاناسونیک برای تبلیغ حس واقعی تلویزیون 3Dاش روی این حس مخاطب موجسواری کرده است. خانمی که عینک مخصوص مشاهده سهبعدی را به چشمش زده خیلی جدی و تحکمآمیز به دایناسور میگوید که باید برگردد به داخل تلویزیون! و به نظر میرسد که او هم دارد گوش میکند. این داستان خیلی کوتاه جنبههای طنز هم دارد: نترسیدن خانم از چنین موجودی و مؤدب و مطیع بودن یک دایناسور ماقبل تاریخ. باز اینجا هم پرداختن به جزئیات زیاد ازجمله نور و سایهها با مضمون تبلیغ (وضوح بالای تصویر در تلویزیون) هماهنگی زیادی دارد. حتی اینکه یک فناوری پیشرفته در یک سالن با دکور نسبتاً قدیمی قرار گرفته، نوآور بودن آن را خیلی بهتر به رخ میکشد.
B&B Hotels: Bacon
یک تخت راحت، ملحفه بههمریخته (اول صبح است. برای همین مرتب نشده)، یک بالش زرد زیبا. احتمالاً صاحبش دارد آماده میشود تا صبحانه را بیاورند. یک نیمروی تازه با زرده نشکسته با یک جفت نان تست مربعی شکل. عالی است! یکی از نادرترین لحظههای آرامش و دور از استرس دنیا. انگار به سفر رفتهاید و استراحت میکنید. بخصوص اگر همراه کسی که دوستش دارید باشید.
این تبلیغ با ترکیب بینظیر این مفاهیم در یک تصویر ساده با رنگهای گرم یکی از سری طرحهایی است که به همین شیوه هتلهای «تخت و صبحانه» Bacon را معرفی میکند. این هتلها به مسافرانی که به محلی برای استراحت شب نیاز دارند و برای روز برنامه دارند سرویس میدهند.
FedEx: USA - Brazil
این یکی پیامش خیلی ساده و سرراست است: برای Fedex ارسال بستههای شما از آمریکا تا برزیل (بخوانید از هرجای دنیا به هرجای دنیا) به همین راحتی است. این کمپین البته طرحهای دیگری هم برای نقاط دیگر دنیا با همین ایده دارد. کمی به ظرایف این طرح چاپی توجه کنیم: رنگ پوستر چیزی بین رنگ کاغذ و دیوار است تا هم برای پوستر چاپی خیلی مناسب باشد هم با ایهامی که از ساختمان دوطبقه دارد سازگار باشد. البته این انتخاب رنگ یک اثر دیگر هم دارد و آن اینکه بستهی سفیدرنگ در وسط آن بهخوبی خودنمایی میکند. حتی اینکه ارسالکننده یک آقای جوان است و گیرنده یک خانم جوان، ناخودآگاه حس شیرینی در مخاطب ایجاد میکند.
Zoo Safari
خیلی از ما دوست داریم نسل جدید باغوحشهایی که حیوانات در آن آزادند و بازدیدکنندهها در یک خودروی امن به گردش میپردازند را حداقل یکبار تجربه کنیم. Zoo Safari یکی از مشهورترین آنها در سندیگوی آمریکاست. در یکی از کمپینهای این پارک حس نزدیک بودن به حیوانات وحشی نظیر شیر، گوریل و ببر خیلی خوب به تصویر کشیده شده است. این طرح شیر است که با کمی تخیل و ظرافت طراحی، چهرهی خانمی که به پارک آمده با شیری که کنار ماشین به او خیره شده ترکیب شده است. طراح به زیبایی موهای طلایی خانم را با یال شیر آمیخته و صورت شیر را از صورت او ادامه داده است. چشمهای گرد خانم جوان بهخوبی حس زل زدن در چشم یک شیر وحشی از فاصلهی نزدیک را تداعی میکند. انتقال احساسات پیچیده فقط در قاب یک تصویر ثابت کار سادهای نیست. اما این کمپین در آن بسیار موفق بوده است.
Faber-Castell
این کمپین FABER-CASTELL یکی از مشهورترین سریهای تبلیغات چاپی است که علیرغم توجه به جزئیات و گیرایی، بهسادگی حرفش را میزند. بادمجان و کوسه نمونههای دیگر این کمپین هستند که مدادهای رنگی این برند را تبلیغ میکند. ایدهی کمپین این است که رنگهای محصولات ما کاملاً واقعی و منطبق با طبیعت است. بااینکه این طرحها بیشتر برای طراحان و گرافیستها جلبتوجه میکند، برای مخاطب عام نیز بهاندازهی کافی جالب است و مهم اینکه سادگی آن موجب میشود که در خاطره بماند.
- ۹۹/۰۴/۰۹